Selleks et mõista mis toimus Pauluse misjonireisidel ja kellele ta kirjad suunas, tuleb aru saada taustainfost. Pauluse kirju ei saa õigesti mõista, kui need üks ühele tuua üle tänasesse päeva. Kas seda ikka tahetakse mõista, kui sellest ei taheta tõde rääkida? Mida ei ole tehtud aastatuhandeid! või tehakse sihilikult konteksti moonutades. Siin tuleb alati küsida, kellele see tekst määrati ja mis kasu sellest saab? Me ei saa Jumala sõna muuta, aga me saame muuta oma arusaama sellest ning mõtteviisi, et see oleks loogiline, mõistlik ja ei põhjustaks kellelegi kahju. See, mis ühes ajas, kohas või konkreetsele inimesele oli kirjutatud, ei tähenda veel seda, et seda tohib üldistada või rakendada väljaspool sündmust v aega, mil see tekst kirjutati. Seetõttu ka Pauluse kirjad, neid tuleb mõista selles ajas ja kontekstis, seda ka naiste rolli küsimuses.
Paulus on naiste küsimuses avaldanud mitmeid seisukohti ja teinud seda korintlastele, efesose kogudusele, aga ka koloslastele. Lisaks Paulusele, on naiste küsimust arutanud ka Peetrus. Nendest kirjakohtadest võib ära märkida: 1Kr 14:35, 1Kr 11:3, Kl 3:18, Ef 5:22-24, 1Pt 3:1. Neid kirjakohti saab iga lugeja ise piiblist sirvida ja me ei pea vajalikuks ilmtingimata seda korrata. Kuid vaadake piiblisse ja lugege, mis seal kirjas on?
Pühakiri on inspireeritud Püha Vaimu poolt ja seda ka Pauluse läbi. Erinevalt jüngritest sh Peetrus kes olid lihtsad ja õppimata mehed (kuid mitte rumalad), Paulus oli nendest suurema ettevalmistusega ja ta rõhutab seda ka oma kirjades. Ta oli rabi (õpetaja) ja selline isik pidi ka pühakirja õpetama teistele. Paulus seda ka tegi. Kuid meil ei tule teha sellest illusiooni, et Paulus oli üksnes Püha Vaimu poolt inspireeritud ja kõik see mida ta kirjutas, oli Jumala poolt sisendatud. Kaugel sellest!
Tänase postituse puhul piirdume teksti analüüsiga, mida antud teema puhul kasutatakse abielude ja naiste küsimuses. Vaatame korraks lähemalt, mida Paulus kirjutab. Võtame alustuseks kirja kolostlastele.
Esiteks ta kirjutab, et kristlaste uus olukord ei ole enam see, mis maa peal kehtib. Ta ütleb: "Kui te nüüd koos Kristusega olete üles äratatud, siis otsige seda, mis on ülal, kus Kristus istub Jumala paremal käel; mõtelge sellele, mis on ülal, mitte sellele, mis on maa peal, sest te olete surnud ja teie elu on koos Kristusega Jumalas." (Kl 3:1-3) Mis on Püha Vaimu poolt inspireeritud ja vastab sellele, mida Kristus meie heaks kehtestas. Seejärel Paulus toob esile selle, mida see muutus praktilises elus meie jaoks tähendab. Ta nimetab isikuomadused, millest meil tuleb lahti ütleda: "viha, raev, kurjus, teotamine, siivutud sõnad oma suust." Me oleme uuendatud, mida selgitab "ja olete rõivastunud uude inimesse, kes pidevalt uueneb tunnetama oma Looja näo kohaselt." (s 10). Me lihtsalt selgitame konteksti, mida Paulus sellega ütleb.
Kuid nüüd pange hästi tähele! Nüüd tuleb asja tuum! Nüüd tuleb see, mida Kristus meile kõigile tähendab, milline on meie uus seisus ning see puudutab ka naisi. See ei ole üksnes meestele, vaid kõigile, kes on Kristuse vastu võtnud.
Paulus ütleb: "Kui see sünnib, siis ei ole enam kreeklast ega juuti, ei ümberlõigatut ega ümberlõikamatut, ei umbkeelset ega sküüti, ei orja ega vaba, vaid kõik ja kõikides on Kristus." (1Kl 3:11) See on Pühast Vaimust inspireeritud tekst, pole kahtlustki ja see kirjeldatu kuulub meile Kristuse tõttu.
Kiri jätkub, aga nüüd kahjuks enam järgmise teksti osas öelda ei ole võimalik, et see on Pühast Vaimust. Kaugel sellest.
Paulus ütleb: "Naised, alistuge meestele, nagu on sünnis Issandas!" Mis selles valet on, kui keegi käitub sündsalt? Kuid see on kui või leival, mida määriti, et naised selle leiva alla neelaksid. Sündsus ei puutu üldse asja juurde!
Paulus otsis põhjust, kuidas seda "vaimutoiduna" serveerida nii, et see oleks vastuvõetav. Kahjuks see ei ole üldse vastuvõetav! Milles küsimus on? Miks Paulus, kui ta oli juba eelnevalt öelnud ära, mis olukord Kristuses meil kõigil on, hakkab nüüd ühtäkki rääkima naistele midagi muud?! Salmid 11 ja 18 on vastupidised, nagu vaim ja liha. 18. salm tühistab selle, mida Paulus ütles 11. salmis. Ent 11.salm kehtib ka naiste kohta! Paulus paneb siia kirja midagi isiklikku, mis tegelikult ei ole Jumala tahe, vaid Pauluse enda nõue. See on vale, mida ta naistelt nõuab. Täiesti lubamatu! Miks ta seda teeb?