Kristlik Mõttevõra

TA ON KOGU AEG KOHAL

08.11.22 08:39 AM By Kristlik Mõttevõra

Te kõik teate kirjakohta, kus Jeesus ütleb: " kus kaks või kolm on minu nimel koos, seal olen mina nende keskel". Mt 18:20

Seda on mõistetud nii, et Jeesus on sel juhul kohal. Kuidas aga tegelikult on? Kas enne pole Jeesust usklike keskel? Kas ta ilmub vaid siis, kui usklikud on ühel meelel? Me võime ju mõista ka nii, et selleks et Jeesus tuleks, peaksid tema usklikud saavutama konsensuse? Tekitab küll rohkesti küsimusi, kui keegi tahab Jeesust kogeda ja seda loeb.

Siit võib tõlgendada küll nii, et Jeesus on taevas, aga kui usklikud, vähemalt kaks saavad kokku, siis ta austab seda sündmust oma kohaloluga, olgu siis nähtavalt, ilmudes kohale või nähtamatul moel vaimus (enamasti). See aga paneb usklikud seisukohale, et teda pole meil teisel ajal, kui vaid tingimus on täidetud. Pole siis ime, kui paljud usklikud otsivad teda!

Kuid Jeesus ütles ja õpetas oma jüngritele, et Isa ja tema tulevad ja on kohal kogu aeg. (Jh 14ptk) Seetõttu on siin midagi valesti? Valesti iseenesest pole midagi, aga meie arusaamine Issanda toimimisest võib olla vildak juhul, kui teha sellest kirjakohast eraldi õpetus, kus tingimuse täitmine lubab meil teda kohata. Mõistagi see ei ole nii.

Nii taevase Isa kui Issanda kohalolu on usklikus Püha Vaimu läbi püsivalt olemas. See on õige lähtekoht. See on püsiva loomu ja tähtsusega, sest kogu meie ühendus (Jh 15:5) ja üks olek uue elu näol saabki vaid sel juhul toimida, kui Jumal on meis, meie sees. Seda õpetas Jeesus ja Paulus jt. Jumal meie sees!

Kui aga Jumal on sees, meie ihu on Tema Püha Vaimu tempel, siis ta on kohal. Ta on kogu aeg olemas, see on seatud isegi päästetute pitseriks (2Kr 1:22, Ef 1:13 ja 4:30), mille alusel meid päästetakse. Seetõttu kõik seisukohad, mis justkui jätavad selle küsimuse kõrvaliseks asjaoluks, kus meil ei ole Jeesust võimalik kogeda või meie sees pole Jumala kohalolu, on pehmelt öeldes eksitavad, kui mitte öelda valed. Sest Jumal on meie sees, siis on Kristus kohal. Teisiti pole see lihtsalt mõeldav!

Kuidas siis mõista kirjakohta, mis ütleb, et tema on nende keskel, kui vähemalt kaks või kolm on koos?

See on väga lihtne. Kuidas see tegelikult olla saab, on küsimus, mida tuleb esitada. Kui kaks ja kolm on Jeesuse nimel koos, siis see tähendab, et Jeesus ei tule uskliku seest välja, ei muuda oma asukohta, vaid vaimses tähenduses, ta on kesksel kohal! Kus usklik ei ole enam vaid Jumalat esindamas uskmatute seas, aga ta annab või täpsemalt lubab Jeesusel tulla esile ja olla kesksel kohal, fookuses! Kui aga seda teevad ka teised, kellel Jeesus sees on ja kes kokku said, siis on Jeesus Issand, kes on asetatud kõige tähtsamale kohale.

Kui sa loed seda alljärgnevat mõtet, siis, kas sa tajud muutust?

Kus kaks või kolm on minu nimel koos, seal olen mina nende kesksel kohal.

Kas Jeesus on Issand? Kas ta on asetanud kohale, mis kuulub temale?

Enamasti seisneb küsimus selles, et me ei tea kus Jeesus parasjagu on, eriti kui meil teda pole südames ja me ei tea, et ta üldse seal tahab olla. Kui me aga saame aru, et ta on meis, meie sees, siis Kristus ei ole üksnes meie südames, vaid ka iga teise uskliku südames, seega see ei ole meie privileeg teiste usklike ees. See on meie ühisosa, ühine tunnus, ühine vaim, ühine elu, kristlik identiteet.

Siis kui me kokku tuleme, siis on kohane, et Jeesus saab keskse koha meie seas. See ongi asja lihtne, mõne võrra piltlik kujund, kuid aitab mõista, et ta ei tule kuskilt kaugelt meie juurde, vaid võtab positsiooni, mis on vajalik antud olukorras.

Kreeka keeles: mesos. Mis tähendab "keskmine" (omadussõnana). See aga tähendab, et ei ole palju Jeesuseid, iga ühe sees üks, vaid Jeesus on keskmine sel juhul. Seega ta toimib sellisel puhul kui üks keskmine isik. Teiseks tähendab mesos, et ta on "nende hulgas" ja "nende ees, vahel, keskel". Seda saab kirjeldada kui isikut, kes on asetunud kesksele kohale, keset neid, kelle seas ta on.

Näiteks kreeka keeles on kirjutatud, et Jeesus läks nende keskelt ära, kui nad võtsid kivid, et teda surnuks visata. Eesti piiblis see on tõlgitud nii, et see mõte üldse välja ei tule, et Jeesus asus üldse nende keskel! Jh 8:59, aga seal on see tegelik olukord just nii asetunud.
Samas Jh 19:18, on tõlgitud, et kaks löödi risti, aga Jeesus keskele (mesos). Väga arusaadav.

Nüüd aga on kirjeldatud ülestõusmise sündmustes väga täpselt seda, mida see termin sisu poolest tähendab. " Aga Jeesus tuli, jäi seisma nende keskele (mesos). Jh 20:26. Seda pole võimalik kaksipidi mõista! (Vt nt lisaks ka Ap 1:15)

Nõnda on ka meie puhul, kui me oleme koos, siis Issand asetub kesksele kohale, kõik toimub ümber tema ja läbi tema ja ilma temata ei lähe midagi läbi. Seda ta õpetas oma jüngritele. Kõik on tema läbi. Kui aga kõik on tema läbi, siis ta on keskpunkt. Vaata kuidas tahad, tema on kõige tähtsam ja pole siin mingit esindajat või hierarhiat vaja, sest meil kõigil on ligipääs temale. See tähendab, et ta on meie sees. Kohal, nagu ta ise ütles (Jh 14:20): "Sel päeval te tunnete ära, et mina olen oma Isas ja teie minus ja mina teis". Kas saab üldse mõelda, et ta on kuskil ära ja siis ilmub, kui kaks ja kolm on tema nimel koos?

Kristlik Mõttevõra