Kristlik Mõttevõra

PÄÄSTE TELLIMUS

24.05.23 09:39 AM By Kristlik Mõttevõra

Eile viitasime Luuka poolt kirjutatud kirjakohale Apostlite tegudes ja paljud inimesed võivad mõelda, mida see fraas "oli määratud igaveseks eluks" võib ikkagi tähendada? Selle kirjakoha ümber levib igasuguseid müüte ja seisukohti, mis ajavad usklike sõna otseses mõttes isegi omavahel tülli. Ühed ütlevad, et Jumal otsustab, keda ta päästab ja keda ei päästa. Kas selline Jumal on õiglane, ütlevad teised. Ja palju teisi sarnaseid seisukohti, mis on võimalikud, kui selle kirjakoha konteksti ja algkeelt ei tea. Muidugi on ka eesti keelse piiblitõlke puhul võimalik asja hoopis teisiti mõista, kui seda kreeka keeles algses kontekstis kasutati. Samuti sõnade tähendused muutuvad ajas ja paljud eesti keelsed sõnad, mis kunagi midagi tähendasid, seda enam ei tähenda või kasutatakse hoopis vastupidises tähenduses. Pole imestada, kui inimesed loevad piiblit, mõned tsiteerivad ning kolmandad tõlgendavad seda enesele või teistele kahjuks. Nii või teisiti, võtame selle kirjakoha pulkadeks lahti. Arst Luukas kirjutab: "Seda kuuldes rõõmustasid paganad ja ülistasid Issanda sõna ning said usklikuks, nii palju kui neid oli määratud igaveseks eluks." Ap 13:48

Millele tuleb siis pöörata tähelepanu? Sõna "määratud" eesti piiblitõlkes ja kreeka keelest τάσσω (tassō), on inglise keeles tõlgitud "ordained" mida kasutatakse kahes tähenduses. Esiteks korda seadma või kindlasse järjelorda panema, korraldama, kohta määrama ja asja määramine. Teiseks ametisse määrama, käskima, kus nimetatakse kedagi ametisse või omal vastutusel ehk vastastikku, määratakse kokku leppe alusel kedagi või midagi. Eesti tänases keelekasutuses sõna "määramine" on paljudele üsna võõras, mille tähendust isegi ei osata selgitada. See on ametnike põhine, juriidiline toiming, mis sageli inimestele arusaamatuks jääb. Kes määrab, miks määratakse, mille alusel tehti määramine jne. See tundub selline teema, mida üks tavaline inimene isegi sageli ei saagi lõpuni teada, mis selle määramise taga tegelikult on. Lapsevanem ei ütle ju lastele: ma "määran" sind vanemaks seni kuni me kodus ei ole, vastutad sina. Ma määran sind muru niitma, määran sind pesu pesema jne-jne. Kõnekeeles ei kasuta sellist sõna.

Kas Jeesus teadis seda sõna või kasutas seda? Evangelist Matteus kirjutab, et Jeesus käskis (tassō) 11 jüngrit (vt Mt 28:16), kuivõrd selles kohas eesti piiblitõlge kasutab sõna "käskis". Seda terminit kasutas Jeesus pärast ülestõusmist, ilmub jüngritele ja läkitab nad evangeeliumi kuulutama Galileasse. Sõna "tassō" võti mõistmiseks on lahti selgitatud kirjakohas arst Luukas (nähtavasti teadis enam kui teised jüngrid). Luuka 7 salmis 8 kirjutatakse: Minagi olen ju valitsusalune, aga minu alluvuses on sõdureid, ja kui ma ütlen ühele: „Mine ära!”, siis ta läheb, ja teisele: „Tule siia!”, siis ta tuleb, ja oma teenrile: „Tee seda!”, siis ta teeb.” Siit tuleb selgelt välja juhtmõte, et selleks et kedagi ametisse või midagi tegema volitada, peab sel isikul esmalt enesel olema selleks volitus kõrgemalt poolt. Sõjaline organisatsioon on musternäide, kuidas käsuahel toimb, aga just sellisel põhimõttel, keegi ülevalt poolt määrab kedagi alluvatest. Seega selleks, et kedagi määrata, on vaja esmalt, et see isik ise on määratud. See põhimõte tuleb kenasti välja ka Jeesuse ja Pilaatuse dialoogis. Jeesus ütles Pilaatusele, et ka sinul on ülemus ja sa oled ametisse pandud, selle selgituseks, kes Jeesust määras olema Juutide kuningas, tundis huvi Pilaatus. Täiesti asjakohane küsimus. Teisisõnu, kes sind volitas? Jeesus vastas seal, minu riik ei ole siit, vaid ülevalt. Jeesuse "määras" kuningaks Jumal, mitte inimlik võim. Ka Jeesusel oli "ülemus" keda ta nimetas oma Isaks ja sageli ütles, et ta ei tee midagi, mida Isa ei tee. Ta oli Isa valitsusalune. (Lk 7:8, kasutab eesti piiblitõlge selles kohas sõna "valitsusalune")

Apostlite tegudes leiabki mitmed määramised, mis olid siis kas ühise otsuse või kellegi vanema poolt tulnud. (Ap 15:2, 22:10 ja 28:23) Ptk-s 15 määrati asi ühise otsusega. Võiks siis öelda, et demokraatlikult või ühel meelel. 28. ptk kirjeldatakse, et päev oli määratud. Kuid ptk 22 on meie ühiskonnale kõige enam mõistetud kontekst. Nimelt Jumal oli näinud ette ja tellis töö Pauluselt. Sellest sai tema elutöö. Jeesus määras teda ametisse. Keegi ülevalt poolt tegi otsuse ja paneb ametisse isiku ja annab talle volitused kui ka vahendid selle töö läbi viimiseks. Jumal tellib evangeeliumi kuulutamise paganatele Pauluselt. Mitte lihtsalt minge maailma ja kuulutage, vaid määras isiku, keda ta oli ette valinud (Ap 22:10), kirjeldab arst Luukas seda sündmust, mida Paulus korduvalt selgitama peab kõigile, et tema on kutsutud ja mitte omal algatusel, vaid koguni Jeesuse poolt. Alguses kristlasi taga kiusanud Saulusest sai Paulus, ootamatult, nii et paljudele see kohe kuidagi kohale ei jõudnud, nad ei uskunud seda. Lõpuks siiski sai Paulus oma töö läbi näidata, et ta tegelikult ka oli kutsutud ja määratud selleks.

Paulus ise ütleb roomlastele, et ei ole võimu, mis ei ole Jumala käest. (Rm 13:1) Selles kirjakohas eesti piiblitõlge kasutab sõna "seatud".  "Iga hing alistugu valitsemas olevaile võimudele, sest ei ole võimu, mis ei oleks Jumala käest, olemasolevad on aga Jumala seatud." Ehk siis näiteks, kui politseinikele on antud võim korra tagamiseks, siis see on Jumala käest ja seatud meie kõigi heaks. Loomulikult. Paulus kirjutab korintlastele "Nemad on pühendunud pühade abistamisele", tegelikult määratud, mitte pühendunud nagu eesti piiblitõlge seda tõlgib. Stefanos, kelle pere oli Ahhaias esimene pöörduma Kristuse poole, on määratud abistamistööle. Tasapisi oleme jõudnud kontekstini, et piiblis on isikud, kes on määratud milleksi, aga mitte enne kui juhtub midagi. See mida sel puhul juhtuma peab, on Kristuse vastuvõtt ehk tuleb saada pääsetud. Kui keegi tahab olla kristlane, siis teda määratakse Jumala poolt millegi heaks.

Kõige tähtsama juurde. Kui keegi "on määratud igaveseks eluks", siis selles olukorras tuleb mõista seda kui õigust saada päästetud. Ta võttis Kristuse vastu ja ta on määratud päästeks. Seega, kes määratakse, see peab esmalt ka ise aru saama mida see õigus tähendab ja mida tal tuleb tunnistada. Kõik kes oma südames usuvad ja suuga tunnistavad saavad päästetud. (Rm 10:9) Nad on määratud igaveseks eluks. Kuigi see sündmus veel ei ole juhtunud, siis selle osas on otsus juba jõustunud, nagu kohtuotsus, aga täide viiakse siis, kui Jeesus tuleb järgi oma kogudusele, päästetutele. Siin ei ole midagi pistmist sellega, et justkui Jumal ei taha kõiki inimesi või valib välja: sind ma päästan, aga sinu nägu mulle ei meeldi ja sind ma ei päästa, sina lähed põrgu. Selliselt võivad mõelda mõned inimesed, kes tahaksid kätte maksta teistele. Jumal siiski kutsub kõiki, aga määratud päästeks või igaveseks eluks tähendab seda, kes on võtnud vastutuse ja Jeesuse vastu kui Päästja. Osa ei võta ja nad ei ole määratud igavesele elule seni, kuni nad Jeesuse vastu võtavad ehk võtavad vastustuse pattude eest ja paluvad andeks. Veel on aega. Aga kui Jeesus tuleb tagasi, siis viiakse ostus täide ja kõik kes olid määratud, viiakse siit ära. Neil on õigus päästele. Sest need on õigeks mõistetud usust. Nad võtsid selle ülevalt poolt vastu ja Valitseja määras neile pääste ning igavese elu. See on Jeesuse otsus. Tema on koguduse pea. Tema poolt tuleb iga ühe kohta määrus, kes võtavad vastu Jeesuse Issandaks ja päästjaks. Seega "määratud" ei tähenda mitte mingil juhul subjektiivset otsust, justkui Jumal valib inimeste vahel. Tassō tähendab meile, "Ma olen tellinud teie jaoks pääste." Isa on selle määranud ja Mina tulen seda täide saatma, otsesõnu öeldes. Pääste on tellitud! (määratud)

Täna paljud inimesed saavad aru sõnast "telli", "tellitud", "tellimus" mille esitab keegi isik teisele isikule. Tellimuse saab esitada see, kellel on voli seda teha. Tellimus on audentne, kui selle esitab isik, kellel on selleks õigus. Tellimus on kokkulepe. Parafraseerides: "Seda kuuldes rõõmustasid pere liikmed ja tänasid toote tegijat, nii paljud, kui neid tellijaid oli." Apostlites "Seda kuuldes rõõmustasid paganad ja ülistasid Issanda sõna ning said usklikuks, nii palju kui neid oli määratud igaveseks eluks." Seda kuuldes võime meie rõõmustada ja tänada Jeesust pääste eest, nii paljud kui pääste tellimuse vastu võtsid. Kes ei telli, see ei saa päästetud. Kuid täna on veel pakkumine jõus ja hind makstud. Võta pakkumine ainult vastu ja sa saad päästetud!

Kristlik Mõttevõra