Kristlik Mõttevõra

ONGI KUNINGAS!

29.03.24 11:06 AM By Kristlik Mõttevõra

Kogu ristilöömise süüdistus seisneb Jeesuse staatuse ümber ja see on isegi valitseval võimul aru saadav, kuid neile oli Jeesus taevane kuningas ja selles ei nähtud mingit süüd ega ohtu Rooma võimule. Johannes kirjutab üles oma evangeeliumis kogu ristilöömise süüdistuse dialoogi 18 ptk alates salmist 33. Selgub et ta ongi kuningas, aga temalt oodatakse vaid seda, et ta tunnistaks ennast selle staatuses süüdi, kuigi selles mingit süüd ei ole ja seda rõhutab ka Pilaatus. (Jh 18:38)

Selles dialoogis selgub, et Jeesusel on kuningriik (s 36). Pilaatus ütleb siis, et ta on siis IKKAGI kuningas. Kuningas ei saa olla keegi, kellel ei ole kuningriiki. Ent Rooma õiguse järgi ei saa süüdi mõista kedagi, kellel see kuningriik on taevas. Seda mõistsid isegi tavalised rooma sõdurid, kes Jeesust tervitasid: tervist, juutide kuningas. (Jh 19:3)

Pilaatus kuulab Jeesuse üle mitu korda, et selles olla veendunud. Ta ütleb ka juutidele kaks korda, et ta ei näe mingit süüd. (Jh 18:38 ja 19:4) Kui Pilaatusel oli sisemine veendumus, mille põhjal iga kohtunik peab ka täna tegema otsuse, siis piibel kirjutab, et ta "kartis veel enam," kui ta sai aru ning ta siiski austas jumalaid sh juutide Jumalat, vaatamata sellele, et ta isiklikult Juutide jumalat ei saanudki teenida; ometi ta teadis, et see kaasus on naljast väga kaugel ja juudid nõuavad temalt hukkamise otsust, mis ei ole kooskõlas tema sisemise veendumusega.

Sageli on rõhutatud, et Pilaatus lõi Jeesuse risti ja isegi meie usutunnistus märgib seda, aga tegelikult kirjutab Johannes, et ta andis Jeesuse üle juutidele, kes ta ise risti lõid, kuigi täide viisid selle rooma sõdurid. Suurem süü on juutidel, kui Pilaatusel. Pilaatus tahtis Jeesust vabastada. (Jh 19:12) Jeesuse kohta tunnistati: "Ennäe, juutide kuningas," (Jh 19:14) ja küsib juutidelt uuesti ja selgelt: "kas ma pean TEIE KUNINGA risti lööma?" (s 15) Sellega ta tunnistas Jeesuse kuningliku meelevalda ning staatust, aga ka seda, et tema kuningat risti ei löö, isegi mitte taevast tulnud kuningat.

Pilaatus oli Jeesuse kuninglikust seisusest täielikult veendunud ja kirjutas veel sildi mitmes keeles, INRI ehk juutide KUNINGAS. (Jh 19:21) Juudid ei tahtnud, et Pilaatus seda kirjutaks, aga Pilaatus vastas neile: kirjutan mida tahan (s 21).

Seetõttu võib selle juutide süüdistuse kokku võtta nii: kuigi me ei tunnista sind kuningaks, lööme sind risti, isegi kui meil ei ole sinu vastu tõendeid ega midagi ette heita. Jeesus ei nimetanud end kuningaks, isegi mitte Pilaatuse ees, samas rääkis, et tema kuningriik ei ole siit maailmast. Pilaatus ju küsis, mitte enam seda, kes sa oled, vaid lausa seda: "kust sina oled?" Jh 19:9

Jeesus ei ole lihtsalt Jumala Poeg, vaid ta on kuningas ja piibel kirjutab, mitte tavaline kuningas, vaid Kuningate Kuningas. Kui piibel nimetab meid kuningateks ja valitsejateks, siis meie valitseja on Kuningate Kuningas. Ta ongi Kuningas ja täna me austame teda eelkõige kui KUNINGAT, kes löödi risti ja suri meie pattude eest ning kolmandal päeval tõusis üles surnuist ja valitseb igavesti.

Kristlik Mõttevõra