Kristlik Mõttevõra

MIKS JEESUS EI SAANUD ENDA KOHTA ÖELDA KUNINGAS?

29.02.24 04:09 PM By Kristlik Mõttevõra

Kui sirvida eesti k piibleid ja võrrelda, kuidas sama kirjakoha tekst tõlgiti, siis sõna kuningriik on olulistes kirjakohtades juba varasematest tõlgetest ja isegi kõige esimestest välja arvatud. Miks? Sellel on üsna ootamatu ja lihtne seletus. Kui Jeesus ei saanud välja öelda rooma riigis seda, et see riik ei jää pidama ja Tema riik tuleb selle asemele; nii ei pruukinud ka piiblitõlkijad kasutada sõna kuningriik, kuigi kreeka keeles on sõna sõnalt välja öeldud kuningriik ning ei mingit juttu taevariigist!

Põhjus on poliitiline ja igal ajal sarnane. Riikides valitsesid monarhid e kuningad ning need olid nime poolest kuningriigid. Kui teatud kirjakohad kreeka k tõlkida selle algupärases tähenduses, siis selle mõte on otsesõnu kuningate ja kuningriikide vastane. Sama vastasseis avaldus Pilaatuse ees, kus Jeesus ei väitnud, et ta kuningas on ja kuningriik tuleb rooma alale. Piiblitõlkijad võisid sihilikult lukustada kuningriigi inimeste eest, kartes tüli maiste võimudega või vältides liigseid küsimusi ja sestap ei tõlkinud piiblit nii, nagu selles tegelikult kirjas on.

Matteus (ametilt kroonik) kasutab tekstis muuhulgas ka sõna "ouranos", mis viitab taevalaotusele, koos kõigi selles nähtavate asjadega, nii on seda hiljem tõlgitud eestlaste puhul "taevariik", mida tegelikult tekstiga mõeldud ei ole. Matteus ütleb kuningriik s.t βασιλεία, siiski lisab ka "taevalaotus", kr k οὐρανός.

Kuningriik ei ole see, mis meie kohal lasub v hõljub. Matteus, et mitte riivata riiki või õigupoolest vältida poliitilist vastuseisu, lisab sõna taevalaotus. Mõistagi on ju taevalaotus olemas ja kõigile nähtav, mis ei saagi siia kohale tulla ega tulegi. Seetõttu langeb ära ka poliitiline vastasseis. Samas Kuningate Kuningale ei tule siia ka taevariiki, vaid siin saab olema Kuningriik.

Jeesus ei saanud otsesõnu öelda, et Rooma riigi asemel tuleb siia Tema kuningriik. Roomlaste arusaama järgi peeti Rooma riiki igaveseks, kus keiser valitses igavesti. Kellelegi ei tulnud pähegi, et nii võimas riik kui Rooma võiks kaduda ja midagi selle asemel tulla. Küll sõditi selle vastu, aga keegi ei arvanud, et nii võimas riik langeb.

Seetõttu asi ei olnud üldse selles, et Jeesus ise viitas üles või taevale, vaid ikka üksnes selles, et Jeesus ei saanud otsesõnu öelda ega selgitada Kuningriiki. Kui ta üldse rääkis kuningriigist, siis läbi tähendamissõnade. Ta ütles veel, et tempel hävineb, siis seda (Lk 21:6) ettekuulutust peeti ennekuulmatuks, jultumuseks ja isegi pilgati, ometi teame ajaloost, et Tempel tõepoolest hävitati ja kivid veeti minema, sest templikuld sulas kivide vahele ja siis oli vaja see kätte saada. See selleks.

Jeesusel on ju taevas kõik olemas, miks talle üldse on vaja siia veel ühte riiki, olgu selleks kasvõi kuningriik? Sellega lõpetatakse kurjus ja kuradi tegevus maa peal ja seetõttu tuleb siia ka kuningriik, kus valitseb Kuningate Kuningas igavesti. See saab olema planeedil, ka eesti aladel, ent Kuningriik algab Tema taastulekuga, mitte ei looda kuskil taevalaotuses. Jumala juures ei ole vaja mingit Kuningriiki luua, seal on asjad korras. Seal on Jumalariik.

Kui mõnele see eelnev ei tundu veenev, siis olgu siinkohal ka märgitud praktiline sündmus, kus Jeesus samuti ei saanud poliitilisel kaalutlusel väljendada, et tead, siia tulebki kuningriik ja mina hakkan valitsema. Pilaatus ju küsis otse, kas sina oled juutide kuningas? (Lk 23:3) Jeesus vastas, need on sinu sõnad. Samas ta oli kuningas. Piibli hilisematest sündmustest võime lugeda, et temale on antud kõik meelevald taevas ja maa peal. (Mt 28:18) Kui sa oled täitnud Jumala plaani, siis enam ei oma mingit tähtsust poliitilised arusaamad riikidest, nende võim, sest Ülestõusnu saab tunnistada kõigest, keegi ei saa Ülestõusnud ihu suhtes midagi ette võtta.

Kuningriik on ühemõtteliselt poliitiline nähtus ja sedasi tuleb ka mõista tekste, mis puudutavad poliitikat või kirjeldavad poliitikute ja kuningate elu ning sündmusi. Jeesus taheti teha kuningaks, aga ta tõmbus tagasi (Mt 21:17), sest õige aeg ei olnud veel käes. Esialgu jüngrid ei mõistnud seda. (Jh 12:16) Muide, Peetrusele ei antud taevariigi võtmeid. Selles kirjakohas on samuti öeldud kuningriik. (βασιλεία) Mõelda vaid, mida valitsejad oleks Peetrusega ette võtnud, kui keegi oleks väitnud, et Peetrus sai riigi võtmed enda valdusesse. Teda oleks kohe valitsejate ette viidud ja esitatud süüdistus. See on mõistagi kuningriigi kõrge ametikoht, mida Peetrus Kuningriigis endale saab ja huvitav saab olema, millised need võtmed Kuningriigis on ning mis uksi need avavad.

Kristlik Mõttevõra