Kristlik Mõttevõra

KRISTLIKU MÕTTEVÕRA TEESID

02.02.24 08:07 AM By Kristlik Mõttevõra

Teesid käsitlevad mehe ja naise rolli ning abielu põhiseisukohti.

JUMALA NÄO JÄRGI

Piibel kirjeldab, et naine on loodud Jumala näo järgi niisamuti kui mees. Ei ole öeldud, et ainult mees loodi Jumala näo järgi. (1Ms 1:26) Jumal ütles: looge inimesed, s.t nii mees kui naine Jumala näo järgi ja nad loodi meheks ja naiseks. Jumala näo järgi loodud isikute vahel ei ole ebavõrdust, vaid nad kõik on võrdselt Jumala nägu ja tegu.

Kui keegi väidab, et naine ei ole kutsutud valitsema ja naisele ei ole seda õigust üle antud, siis, ta peab ümber lükkama, et naine ei ole inimene ja ta ei ole Jumala näo järgi loodud. (1Ms 1:26) Jumal lõi inimese meheks ja naiseks.

INIMENE

Piibel kirjutab, et "inimesel ei ole hea üksi olla". See ei tähenda aga seda, et inimene on ainult mees. See kehtib mõlema poole suhtes. Mõlemad vajavad teineteist. Inimene on nii naine kui mees. (1Ms 2:18)

Seisukoht, et mees loodi esimesena, et naine on mehest, on tegelikult kõnekujund, sest naine on loodud Jumala näo järgi, mitte mehe näo järgi. (1Ms 1:27)

DOMINEERIMINE

Ei ole öeldud, et mees valitsegu, vaid nad valitsegu! (1Ms 1:26) Nii mees kui naine.

Piibel kasutab selles kontekstis sõna "rada". Selle tähendus ei ole valitsemine, vaid domineerimine, prevaleerimine.

Domineerimine ei ole valitsemine, vaid juhtiv idee või suurimat mõju omav dominantne olukord. Piibel kirjutab selles, et domineerige liikide ja looduse üle. Tihti kristlikud abielu õpetused väidavad et mees valitseb, kuna Eevat sel hetkel ei olnud olemas, ent sõna ei ütle seda otsesõnu. Domineerimine ei tähenda valitsemist naise üle. See ei ole naise alistamiseks, vaid domineerimine kuulub ka naise õiguste juurde ja on Jumala tahte väljendus, et naine selles osaleb. Naisele on antud sama ülesanne: "Domineeri!"

Kristus ei alistanud naisi ja ei kutsunud seda tegema ka Paulust ega Peetrust, kuigi nad seda tegid. See oli nende endi algatus ja sellel ei ole põhjendust ega seost Püha Vaimuga. Samuti Jumala tahtega. Seetõttu naistel ei ole mingit kohustust meestele alistuda, vaid neil on samad õigused domineerida ja juhtida kui meestel.

ABI

Kui Jumal lõi naise, siis ta ei loonud teda nõrgaks nagu oleks see olnud Jumala plaan teha naine mehest viletsam või nõrgem. Piibel kinnitab 1Ms 1:31, et "vaata see oli väga hea!".

Looduses ei ole mehel eeliseid naise ees, vastupidi, naine on loodud tugevamaks, kuivõrd temale on pandud järglaste kandmise ülesanne. Naine loodi mehe kõrvale teda tugevdama. Abi peab olema tugev, muidu see ei ole abi vaid häda. Naine on tarkuses ja oma isikuomaduste poolest mitte millegi poolest halvem kui mees ega ka nõrgem pool, vaid vähemasti samade eeldustega.

Naine ei saa õnnelikuks temale Jumala poolt antud võime kasutamata jätmisega, vaid vastupidi; õnn on selles, millisena Jumal nägi Eevat Aadama kõrval. Kui mees ei vaja naise nõu, siis ta ei vaja ka naise abi. Sellega on naine eemale lükatud temale Jumala poolt antud juhtimise ja domineerimise õigusest, sh koguduses ja ühiskonnas.

VÕRDSUS

Nii naisel kui mehel on võrdne roll domineerimisel.

Jumal andis neile samad võimed. Jumal lõi eesmärgipäraselt Aadama esmalt üksi, millel on eesmärk (tagamõte): mees, sa ei ole nn maailma naba, vaid te koos naisega olete täiuslikud Jumala eesmärgis. Aadam pidi esmalt mõistma ja kogema, kuidas mehel on elada ilma naiseta. Seda saab kogeda vaid üksi olles. See teadmine sai esile tulla, kui Jumal ja Aadam olid kahekesi. (1Ms 2:20) Jumal lõi kõik olendid paarides (isane ja emane) välja arvatud inimene. Jumalal oli võimalik luua Eeva ja Aadam ühe korraga, aga Aadam pidi enne seda kogema, et Jumala näo järgi loodud olend ei ole üksnes mees, vaid see täitub koos naisega. Aadam sai sellest aru, ta ütles: "see on nüüd minu luust ja lihast" (minu moodi). 1Ms 2:33. Mehe valitsemine naise üle sai needuseks, mitte õnnistuseks.

Piibel ütleb nii mehe kui naise suhtes, et nad domineerigu. Nad juhtigu ja kui seda tuleb teha üheskoos, siis on mehe ja naise arvamused selle sisse juba kirjutatud. Jumal ei öelnud, et mees valitsegu. Nii naisel kui mehel oli võrdne õigus teostada end ja juhtida. Kui Jumal ütles et neil tuleb teha kõike üheskoos, siis, see sisuliselt on demokraatia. Jumal ei delegeerinud juhtimist ja vabadust üksnes mehele, vaid ka naisele. Neil oli võrdõiguslikus alates inimese loomisest.

Jumal ei pannud Aadamat valitsema Eeva üle, vaid nad pidid tegutsema käsikäes ning tegema koostööd. Jumal ei muutnud seda põhimõtet isegi Kristuses. Kui perekonnas ei ole demokraatiat, siis selles peres on kalduvus autokraatiale või despootlusele, kus üks on alistatud teise tahtele.

Jeesus ei tühistanud Aadama ja Eeva abielu mudelit. Nad andsid Jumala ees võrdselt aru oma tegudest. Jumal ei arutanud "Eeva küsimust" üksnes Aadamaga.

Nii naine kui mees on Kristuse ees võrdsed ja Kristus tegeleb isiklikult ja võrdselt nii mehe kui naisega, nende südames, mitte üksnes mehega, et siis see omakorda tegeleks naisega. Kristus ei delegeerinud mehele midagi seoses naise alistamisega ega ei pannud Kristusega suhtlemiseks meest naisele vahemeheks.

ROLLID

Jumal ei määranud rolle, vaid ta pani inimese loovalt tegutsema.

Milline oli esimene mudel? See oli inimene ja Jumal. See tähendab naine ja mees ning Jumal. Mitte Jumal, mees ja temale alistatud naine. Kahjuks just seda viimast sageli õpetatakse, aga see ei olnud alguses nii (Eedenis) ega ei ole ka Kristuses sellisel kujul ette antud. Kristus ei muutnud abielu mudelit ega tühistanud loomisloo korda.

Seoses meeste rolliga viidatakse kirjakohta: "Aga ma tahan, et te teaksite: Kristus on iga mehe pea, aga mees on naise pea, ja Jumal on Kristuse pea." (1Kr 11:3) Kuid see seisukoht on Pauluse isiklik tahe, millega ta surus kreeka naised orjandusliku tava raamidesse, milles naine peab olema alistunud mehele. See ei olnud Pühast Vaimust inspireeritud ega Jumala tahe, mida Jumal kehtestas inimesele. Mees ei olnud naise pea. Naine ja mees olid võrdsed Jumala ees. Kristus ei muutnud seda mudelit, ega ei käskinud Paulusel naisi alistada. See oli kahjuks Pauluse isiklik idee ning initsiatiiv.

Kui mees teeb seda mis Jumala ees on õige ja hea, siis ta kohtleb naist nii nagu see oli Jumala tahe juba aegade algusest, mille Jumal lõi ja ei ole seda muutnud tänaseni.

Kristlane ei saa orjastada mitte kedagi. Igas kristlases elab selle sama Jumala vaim. Kristus ei luba naisi alistada. Kristus ei ole andnud jüngritele selleks mitte ühtegi korraldust.

Kristusel olid mees- ja naisjüngrid.

Kristlik Mõttevõra