Kristlik Mõttevõra

KOLMANDA TEMPLI ETTEVALMISTUS

14.10.22 04:24 PM By Kristlik Mõttevõra

Kolmanda templi ettevalmistamiseks peeti Water Libationi taaslavastus

"Te ammutate rõõmuga vett päästeallikaist." Js 12:3

Vabastamise tseremoonia. Fotod Joshua Wander

Teisipäeval toimus Jeruusalemmas mitmesaja osalejaga preestrirõivais Kohanim, keda saatsid muusikariistadel leviidid, täisrõivas taaslavastus veejoogist, nagu seda tehti templis.

Kolmanda templi avamise pidustused Jeruusalemmas.

Üritus algas Jeruusalemma vanalinnas Shaar Hashpotis (sõnnikuvärav), kus osalejad ühinesid Piibli mandaadi rõivastes Kohanimide (preestrite) ja leviitidega muusikariistadega, kandes samuti spetsiaalseid rõivaid. Muusikaliselt andekad leviidid juhtisid tseremooniat rõõmsa muusika saatel trummidel, viiulil, kitarril ja klarnetil, kerides mööda iidseid kõnniteid alla orgu Templimäe all. Rahvas laulis ja tantsis, kui nad liikusid iidse Taaveti linna arheoloogiliste jäänuste juurest läbi araablaste küla Shiloachi (Siloami) allikani, mida kasutati templiaegadel. Rongkäiku lõpetasid peatused, mille käigus kõlasid nelja jala pikkused puhtast hõbedast trompetid.

Üritust jälgisid rabi Yisrael Ariel (templiinstituudi asutaja), rabi Dov Lior, rabi Aryeh Shtern (Jeruusalemma pearabi), rabi Shmuel Eliyahu, rabi David Chai HaKohen, rabi Ra'am Hakohen, rabi Menachem Bornstein, rabi Uri Cherki ja teised silmapaistvad rabid.

Paraadi eesotsas oli kuldne joogikann (kuldne veekann)

Shiloachi basseinis sai kann täis. Rongkäik tõusis tagasi üles mäetippu. Läänemüüriga külgnevale lagedale alale oli püstitatud näidisaltar ja selle riistad. Altar oli kaunistatud suurte lehtedega pajuokstega, nagu seda tehti templis.

Tseremoonia kulmineerus preestri õnnistamisega, mille järel peeti iga seitsme aasta tagant korduv Hakheli tseremoonia.

Kuigi seda ei ole Tooras selgesõnaliselt ette nähtud, on veega joomine osa Mooseselt edasi antud suulisest traditsioonist. Sukkot on rõõmus puhkus ja selle rõõmu keskpunktiks oli veejoomine. Templis kestis tseremoonia viisteist tundi koos sellega kaasnevate pidustustega, mis kestsid terve öö, kuni järgmisel hommikul algas taas templiteenistus. Rahvad tulid üle maailma, et osaleda Sukkothi pidustustel, muutes selle rahvusvaheliseks jumalakummardamiseks.

Templiaegadel valmistati nädalase Sukkoti puhkuse viimasel kuuel päeval hommikuteenistusel koos veini väljavalamisega vett. Kohanim laskus templist Moriah mäe jalamil asuva Shiloachi allika juurde, kus nad täitsid kolbi kolme logi allikaveega (umbes kaks pinti) ja pöördusid tagasi templisse.

Seejärel tõusid kaks Kohanit templi sisehoovis kivialtarile, asetades edelanurka kaks hõbetassi. Üks Kohen valas hõbedasest kolvist vett, teine ​​Kohen aga valas samal ajal teisest tassist veini, mõlemad vedelikud voolasid spetsiaalselt selleks tseremooniaks ettevalmistatud altari aukudesse.

Shiloachi bassein (inglise keeles Siloam, araabia keeles Silwan) omab tohutut Piibli tähtsust, mis kerkib uuesti esile, kui ehitatakse Kolmas tempel. Siiloami tiik oli alguspunktiks palveränduritele, kes tegid iga-aastase palverännaku Jeruusalemma Piibli pühadeks. Nad kasutasid basseini pesemiseks ja rituaalseks puhastamiseks (Toim: meile tuntud kui Siiloahi tiik, Js 8:6, Jh 9:7,11), enne kui tõusid jalgsi Templimäe sisehoovi, et tuua oma ohvriande. Bassein asub väljaspool Jeruusalemma vanalinna müüre kagus ja seda toidab Gihoni allika vesi, mida kannab sinna Siloami tunnel, mida tuntakse ka Hiskija tunnelina. Piiblis nimetatakse seda mõnikord alumiseks tiigiks ja see ehitati Hiskija valitsusajal (715–687 e.m.a), et asendada vanemat kaananlaste tunnelit, mida Piibli järgi tuntakse ülemise tiivana ja mis oli ründajate suhtes haavatav. Uus bassein ja tunnel jätsid piiravad armeed juurdepääsuta allikavetele. Arheoloogid usuvad, et teisel templiajastul voolasid veed jätkuvalt lõunasse ja kogunesid täiendavasse suuremasse basseini. See bassein avastati 2004. aasta suvel ja seda avastatakse ka täna.

(Toim: Sakaria ennustab, et rahuriigis voolavad Jeruusalemmast välja elavad veed. Sk 14:18. Jeesus pakkus Samaaria naisele elavat vett, Jh 4:10. Lisaks ütles ta: "Kes usub minusse, nagu ütleb Kiri, selle ihust voolavad elava vee jõed." Jh 7:38.)  

Tuleb märkida, et Shemitale järgnev aasta on Messia saabumise jaoks soodne. Babüloonia Talmud Sanhedrini traktaadis, 97a, toob Aamose salmi:

  "Sel päeval taastan ma jälle Taaveti lagunenud koja." Aamos 9:11

See salm on seotud prohvetiennustusega, mille kohaselt Jumal toob Iisraeli rahva tagasi pagulusest rahvaste seast. Keset Messiale eelnenud päevade kirjeldusi ütleb Talmud:
„Nagu on kirjutatud, sel päeval tõstan ma üles langenud Taaveti telki. Meie rabid õpetasid: seitsmeaastase tsükli jooksul, mille lõpus tuleb Taaveti poeg esimesel aastal, see salm täitub.

Rosh Hashannal lõppes kaks nädalat tagasi Shemittah (sabatiaasta). Talmud ütleb selgesõnaliselt, et Messias tuleb esimesel aastal pärast Šemitat. Tuleb märkida, et Talmud kirjeldab eelmisi päevi.

Kristlik Mõttevõra